Generation P
Forestil dig en sprængfyldt ”cocktail” med sød musik for ørerne samt sindsoprivende drama, der sætter fokus på nogle af de mange paradokser, som er forbundet med gymnasielivet.
Hvis det lyder tillokkende, så vil du elske den nye skoleforestilling som Rødkilde gymnasium har stablet på benene, der har premiere på ”Rødkilde gymnasium” tirsdag den 26. november.
Skrevet af : Peter Bundgaard Schramm, 2019k
Generation P, som forestillingen hedder, opføres på baggrund af den tankevækkende bog ”Generation præstation”, der nøje giver et indblik i de mange dilemmaer, man som elev, men overraskende også som lærer, gennemgår gennem tre afgørende år på gymnasiet.
Dansklærer og ikke mindst medforfatter Christina Vibæk er noget beæret over, at dette års skoleforestilling udspringer af netop den bog, som hun og ni andre studerende udgav i 2017 uden at være klar over følgerne. ”Jeg kan ikke sige meget andet end, at jeg bifalder, at debatten om emner som præstationsangst, og hvor stor mængden af lektielæsning kan tillade sig at være er blevet taget op af arrangørerne af forestillingen”. Hun vil dog gerne understrege, at forestillingen har brugt bogen som udgangspunkt og har derfor store dele af bogens indhold med, men de har også været nødsaget til at sortere meget fra. ”Det er selvfølgelig klart, at for at gøre forestillingen mere ”seervenlig”, så har man givet handlingen en mere positiv drejning samt nyfortolket på en del, men det ændrer selvfølgelig ikke på forestillingens høje kvalitet”, siger hun med et glimt i øjet.
Opstemte medvirkende
Medlemmerne af bandet ”I.N.N” Mathias Olesen, der er trommeslager, og sanger/skuespiller Phillip Lemmiche er begge med i dette års skoleforestilling, og de er ellevilde med årets tema, da de begge på personligt plan kan relatere til en forestilling, som de selv er med i. Især Mathias Olesen har glædet sig over temaet, ”jeg synes det er vildt fedt, at jeg kan se mig selv i nogle af de problematikker som forestilling dykker ned i!” Phillip Lemmiche mener også, at det, at man som skuespiller kan relatere til den fiktive rolle man har, gør skuespillet mere livligt og personligt. ”Jeg kan helt klart mærke, at jeg som skuespiller lever mig meget mere ind i min rolle, fordi replikkerne og min rolle ikke er så ’opdigtet’ igen”.
”Hårdt, men fedt projekt”
Medarrangøren Marie Søgaard Thellesen, der primært har arbejdet med koret og solisterne, ligger ikke skjul på, at der ligger meget arbejde i at opføre en forestilling, ”Det er hårdt arbejde at lave skoleforestilling, men det er også altid super fedt at få lov til at udfolde sig kreativt og se eleverne udvikle sig på hvert deres område”.
Hun vil også gerne pointere, at man som medvirkende i forestillingen er med til at skabe noget ekstraordinært. ”De medvirkende elever får noget helt specielt sammen, fordi perioden er så intensiv og alle arbejder sammen om at nå det samme mål. Hver eneste gang sker der noget magisk lige op til premieren. Når alle gør det, de er gode til, og alle gør deres bedste med det formål at skabe en fælles forestilling, så går det op i en højere enhed”.
Hun lægger også vægt på, at man får minder og erfaringer, der varer ved, ”jeg føler, at jeg er med til at give eleverne en helt unik oplevelse, og jeg ved, at de vil bære erfaringen og minderne med sig resten af livet”.
Det skal du glæde dig til
Ifølge trommeslager Mathias Olesen så skal du glæde dig til fede numre i mange forskellige genre, ”vi kommer til at spille så meget fedt musik, "at der vil være noget som alle vil kunne lide”. Som tilskuer skal man også ifølge Marie Søgaard Thellesen glæde sig til en forestilling fyldt med en bred vifte af ting; alt fra aktualitet til humor. ”Som tilskuer kan man glæde sig til en super flot og aktuel forestilling. Der vil være god musik, flotte scener med performance og dans, skuespil og mediekulisser.
Forestillingen bliver et indblik i de unges verden, og den vil indeholde både humor og stof til eftertanke.